فرایند اسمز معکوس

اندازه گیری دقیق و حذف نویز سنسورهای دما، فشار و فلو


تکنولوژی اسمز معکوس یا Reverse Osmosis در واقع یک نوع فرایند تصفیه آب برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مـــــولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب است که در آن با اعمال فشار، جریان اسمزی آب عبوری از درون یک غشای نیمه‌تراوا، معکوس شده استفاده می‌شود. اگر بین دو محلول آب خالص و آب ناخالص، یک غشای نیمه‌تراوا قرار گیرد، به علت خاصیت اسمزی، آب به صورت طبیعی از غلظت پایین‌تر به غلظت بالاتر جریان می‌یابد. این جـــــریان آب تا زمانی که پتانسیل‌های شیمیایی دو طرف برابر غشاء یکسان شوند ادامه خواهد یافت. در حالت تعادل اختلاف فشار بین دو طرف غشا معادل اختلاف فشار اسمزی است. در صورت اعمال فشاری به اندازه اختلاف فشار اسمزی به محلول غلیظ‌تر، جریان آب قطع خواهد شد. و در صورت اعمال فشار بیشتر از فشار اسمزی، جهت جریان طبیعی آب، معکوس خواهد گردید و از سمت غلظت بالاتر به غلظت پایین تر جریان می یابد. تکنولوژی اسمز معکوس یکی از مهم ترین فرایند ها برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب می باشد.
معمولا از پمپ های فشار بالا برای ایجاد فشار لازم فرایند اسمز معکوس استفاده می شود. در این فرایند هر چقدر آب ورودی غلیظتر باشد، فشار بیشتری برای غلبه بر فشار اسمزی مورد نیاز است.در یک سیستم اسمز معکوس، اندازه‌گیری‌هایی مانند جریان (فلو)، فشار و دما ضروری است، که برای این کار به صورت متداول از انواع ترانسمیتر های دو سیمه (Loop-powered) استفاده می شود.

برای اندازه گیری جریانِ سیال، فلومتر مدل FISCHER FD38 و برای اندازه گیری فشار، ترانسمیتر فشار مدل BURKERT 8323 پیشنهاد می شود. همچنین برای اندازه گیری صحیح دما در این فرایند، ترانسمیتر دما مدل PR 5331A پیشنهاد می شود. سیگنال های خروجی از این ترانسمیتر ها به یک پانل کنترل محلی و PLC اصلی متصل می شوند. ماژول مبدل و جداکننده (اسپیلیتر) PR 3109 یک راه حل عالی است که ولتاژ تغذیه ترانسمیتر های دو سیم را تامین کرده و سطح بالایی از ایزولاسیون مابین کانال های ورودی و خروجی را فراهم می کند. این یک راه حل جایگزین برای سیستم های قدیمی است که در آن از یک کانال خروجی آنالوگ اضافی در PLC به عنوان ریپیتر (تکرارکننده) برای یک ورودی آنالوگ استفاده می شود. استفاده از ماژول PR 3109 منجر به افزایش دقت سیگنال با زمان پاسخ فوق العاده شده و سیگنــــال استاندارد و ایمن را به سیستم کنترلی ارسال می کند. PLC های قدرتمند سری MELSEC Q میتسوبیشی الکتریک، گزینه بسیار مناسبی برای کنترل یکپارچه انواع فرایندهای تصفیه آب و فاضلاب می باشند. بـــرای کنترل، ذخیره ســــــازی و نمایش داده ها در نزدیکی محل فرایند، دیتالاگرهای Simex CMC-99 و Simex CMC-141 پیشنهــــــــاد می شوند که دارای قـــابلیت ها و امکانات
گسترده ای می باشند.

راه حل برگ برای ایزولاسیون و تبدیل سیگنال در فرایند اسمز معکوس

جمعی از مصرف کنندگان تجهیزات PR Electronics و Burkert و Simex در صنایع کشور:

آلومینای ایران: ترانسمیتر و مبدل دما و ترانسمیتر ضد انفجار دما 
سیمان بجنورد: ترانسمیتر و مبدل دما 
تیس چابهار: ترانسمیتر و مبدل دما و ترانسمیتر ضد انفجار دما و ترانسمیتر ترموکوپل و ترانسمیتر دمای هارت 
فولاد امیرکبیر کاشان: ایزولاتور – ریپیتر جریان 
فرآورده های لبنی تین دامداران: ایزولاتور – اسپیلیتر آنالوگ و مبدل سنسور Pt100 
سیمان تیس چابهار: دیتالاگر و کنترلر 
داروسازی کاسپین تامین: دیتالاگر و کنترلر و دیتالاگر و کنترلر 
پتروشیمی جم: دیتالاگر و کنترلر  و دیتالاگر و کنترلر 
انیستیتو پاستور ایران: شیر کنترلی نیوماتیک 
نانو فناوران دارویی الوند: سنسور فلومتر  و سنسور pH و ORP و فلو ترانسمیتر و ست تجهیزات جانبی 

 

0/5 (0 دیدگاه)