فرایند کنترل مهارکننده آنزیم

اندازه‌گیری دقیق دما و تبدیل و حذف نویز سیگنال 


آنزیم ها نقش بسیار موثر و ویژه ای در فــــــرآوری مواد زیستی مورد نیاز در تولید صنعتی دارند. آنزیم هــــا در واقع نوعی کاتالیست (catalyst) بیولوژیکی هستند که ســـــرعت
واکنش های شیمیایی در موجودات زنده را تنظیم می‌کنند. اکثر آنزیم‌ها از جنس پروتئین‌ها هستند.
به صورت کلی، عملکرد مهار کننده های آنزیم ها بر اساس شیوه اتصال آنها به مولکول های هدف، به ۲ صورت رقابتی و غیر رقابتی تقسیم می شود. در مهار رقابتی، مهارکننده به محل های فعال آنزیم متصل می شود و از اتصال بستر به آنزیم جلوگیری می کند. با مسدود شدن محل فعال آنزیم توسط مهار کننده، هیچ فضایی برای اتصال آنزیم به بستر مولکولی وجود ندارد.
در مهار غیر رقابتی، مهارکننده به محل فعال آنزیم متصل نمی شود و تنها فعالیت آنزیم را کاهش می دهد. در این حالت ، حتی اگر مولکول های بستر به محل فعال آنزیم متصل هم باشند، مهارکننده می تواند به آنزیم متصل شود و فعالیت آن را کاهش دهد.
در فرایند تولید بیواتانول نیز برای افزایش سرعت تولید و بهره وری در تولید محصول نهایی از آنزیم ها استفاده می شود. به صورتی که مایع خروجی از مرحله آماده‌سازی همی سلولز، خنثی شده و از آن برای کنترل مهارکننده­ ی آنزیم که می‌تواند در فرایند تخمیر مداخله کند استفاده می شود. در این سیستم ها از درجه حرارت بالا استفاده می شود که باعث می شود فرآیند کلی، سازگار با محیط زیست بوده و بهره وری آن‌ افزایش یابد.

برای اندازه‌گیری بهینه دما در این فرایند باید از ترموکوپل های با زمان پاسخ سریع استفاده شود. جهت اندازه گیری دقیق دما لازم است تا اثر ولتاژ اتصال سرد ترموکوپل جبران سازی شود. بدین منظور می توان از ترانسمیتر  PR 5331A استفاده نمود که با جبران دقیق اتصال سرد CJC، سیگنال دریافتی از ترموکوپل را ایزوله کرده و به یک سیگنال جریان مقاوم در برابر نویز تبدیل می کند. سیگنال خروجی ترانسمیتر PR 5331A توسط یک مبدل یونیورسال مدل PR 4116 به سیگنال استاندارد جریان ۴ تا ۲۰ میلی آمپر یا ولتاژ ۰ تا ۱۰ ولت DC تبدیل شده و به کارت ورودی آنالوگ PLC ارسال می شود.

راه حل برگ برای اندازه گیری دما در فرایند کنترل مهار کننده آنزیم در الکل سازی

جمعی از مصرف کنندگان تجهیزات PR Electronics در صنایع کشور:

فولاد غرب آسیا: ترانسمیتر و مبدل دما 
آلومینای ایران: ترانسمیتر و مبدل دما و ترانسمیتر ضد انفجار دما 
سیمان بجنورد: ترانسمیتر و مبدل دما
تیس چابهار: ترانسمیتر و مبدل دما و ترانسمیتر ضد انفجار دما و ترانسمیتر ترموکوپل و ترانسمیتر دمای هارت 
سیمان آبیک: مبدل یونیورسال و  مبدل – رله کنترلر یونیورسال و مبدل – تقویت کننده یونیورسال 
سیمان خزر: مبدل یونیورسال و  مبدل – رله کنترلر یونیورسال 
سیمان هرمزگان: مبدل یونیورسال و  مبدل – رله کنترلر یونیورسال و ایزولاتور و مبدل فرکانس
تولیدی شیمیایی کلران: مبدل سیگنال دو قطبی / تک قطبی و مبدل یونیورسال 
نفت و گاز پارس: مبدل سیگنال دو قطبی / تک قطبی و  مبدل – رله کنترلر یونیورسال 
کشت و صنعت امیرکبیر: مبدل – رله کنترلر یونیورسال 
0/5 (0 دیدگاه)