مبدل حرارتی

اندازه گیری دمای مبدل های حرارتی در محیط انفجاری


مبدل های حرارتی چیست؟

مبدل های حرارتی، یکی از مهم ترین تجهیزات پالایشگاه های نفت و پتروشیمی ها هستند. در فرایندهای پالایش نفت و پیش از فرآیند تقطیر، نفت خام به واحدهای مبدل حرارتی (Heat Exchanger) جهت گرمایش مقدماتی و رقیق سازی هدایت می شود. به طور کلی کار انتقال حرارت بهینه بین دو یا چند سیال (عموماً بدون تماس مستقیم) بر عهده مبدل های حرارتی است. این تبادل حرارت بر اساس رسانش گرمایی و همرفت صورت می گیرد. نظر به این که مقدار مصرف انرژی (سوخت) مبدل های حرارتی بخش قابل توجهی از سبد هزینه های واحدهای پالایشگاهی را در بر می گیرد بازده آن ها به طور مستقیم آثار اقتصادی دارد. در مبدل حرارتی ایده آل، مقدار گرمایی که سیال گرمتر از دست می دهد با مقدار گرمای دریافتی سیال سرد تر برابر است. از انواع مبدل های حرارتی می توان به مبدل های حرارتی صفحه ای و هوا خنک اشاره کرد.

مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل صفحه ای مجموعه ای از صفحات موازی است که هر کدام روی دیگری مستقر شده اند تا امکان تشکیل کانال هایی (فاصله بین دو صفحه مجاور) برای جریان سیالات بین آن ها فراهم شود. سوراخ های ورودی و خروجی گوشه های صفحات امکان حرکت سیال گرم و سرد در میان صفحات به صورت یکی در میان را فراهم می کند. صفحات مذکور جهت افزایش توربولانس، سطح انتقال حرارت و استحکام مکانیکی، موج دار ساخته می شوند. این مبدل ها عموماً در سیالاتی با فشار پائین تر از ۲۵ بار و دمای کمتر از ۲۵۰ درجه سلسیوس کاربرد دارند.

شماتیک مبدل صفحات موازی

مبدل حرارتی حلزونی

مبدل حرارتی حلزونی از دو صفحه مسطح تشکیل شده است که به شکل مارپیچ قرار گرفته اند و دو مسیر مجزای موازی برای عبور سیال فراهم می کند. از مزایای این نوع مبدل ها می توان به فشردگی آن ها، ایجاد افت فشار کم در سیال و کاهش احتمال تشکیل رسوب (به خصوص برای سیالاتی که حاوی مواد جامد هستند) اشاره کرد.

تصویر شماتیک مبدل حلزونی

مبدل حرارتی هوا خنک

مبدل حرارتی هوا خنک تجهیزی برای دفع حرارت سیال به طور مستقیم به هوای محیط است. این مبدل معمولاً شامل مجموعه ای از لوله ها است که سیال گرم از داخل آن عبور می کند. در این مبدل به دلیل ضریب رسانندگی گرمایی کم، هوا از لوله های پره دار استفاده می شود. عموماً از فن برای عبور دادن هوا از روی لوله ها (عدم تماس مستقیم هوا و سیال) استفاده می شود.

شماتیک مبدل هوا خنک

راه حل اندازه گیری دما

اندازه گیری دما به خصوص در سمت اولیه مبدل حرارتی برای بهینه سازی میزان بخار لازم برای عملکرد صحیح مبدل و اجرای صحیح فرایند ضروری می باشد. با توجه به انفجاری بودن محیط و وجود گازهای خطرناک، ترانسمیترها و مبدل های دما باید از نوع ضد انفجاری و دارای استانداردهای Atex باشند. ترانسمیتر دمای مدل PR 5335D دارای استاندارد ضد انفجاری بوده و سیگنال جریان متناسب با دما را تولید می کنند. این ترانسمیترها همچنین از پروتکل هارت نیز پشتیبانی می کنند.

ترانسمیتر دمای مدل PR 5335D

برای فعالسازی ترانسمیتر دمای PR 5335D و همچنین حفاظت از سیگنال های ارسالی به محیط انفجاری استفاده از بریر جریان آنالوگ PR 9106B پیشنهاد می شود. ماژول های PR 5335D و PR 9106B داری استاندارد ضد انفجار و سطح ایمنی SIL 2 هستند.

بریر جریان آنالوگ PR 9106B

جمعی از مصرف کنندگان تجهیزات PR Electronics در صنایع کشور:

پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
منطقه ۱۰عملیات انتقال گاز: ترانسمیتر ضد انفجار دما
نفت و گاز پارس: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
بهره برداری نفت و گاز غرب: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
نفت فلات قاره: مبدل پتانسیومتر 
مجتمع فولاد اردکان: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
پتروشیمی ایلام: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
روغن کشی خرمشهر: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
کشت و صنعت حکیم فارابی: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
پتروشیمی بوعلی سینا: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
فولاد سیرجان ایرانیان: بریر و رله کنترلر 
روغن کشی ناب دانه سمنان: بریر سیگنال هارت 
پلی اکریل اصفهان: ایزولاتور پالس 
پتروشیمی فجر: بریر سیگنال هارت و ایزولاتور پالس 

 

0/5 (0 دیدگاه)