تبدیل فرکانس به جریان یا ولتاژ

معرفی کاربردی مبدل فرکانس PR 4225


مبدل فرکانس PR 4225 به طور کلی برای تبدیل فرکانس سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ جریان یا ولتاژ DC به کار گرفته می شود. قابلیت ویژه PR 4225 در اندازه گیری دقیق سرعت موتور و تبدیل آن به سیگنال آنالوگ استاندارد است. استفاده از سسنورهای دیجیتال و تاکو متر، از جمله روش های بسیار متداول برای اندازه گیری سرعت انواع موتور، ژنراتور، کمپرسور و … ، می باشد. سنسور های دیجیتال اندازه گیری سرعت موتور می توانند از نوع القایی یا ترانزیستوری یا غیره باشند.
یکی از متداول ترین سنسورهای دیجیتال اندازه گیری موتور سنسورهای مجاورتی القایی یا proximity هستند. این سنسورها در مقابل نقطه خاصی از شفت موتور نصب می شوند که دارای یک فرورفتگی یا برآمدگی است. با هر بار دوران موتور و به محض قرار گرفتن برآمدگی در مقابل سنسور مجاورتی، یک پالس دیجیتال توسط سنسور تولید می شود. بدین ترتیب دوران پیوسته موتور با سرعت های مختلف، توسط سنسور به قطار پالس دیجیتال با فرکانس های مختلف تبدیل می شود.

ایزولاتور و مبدل فرکانس PR 4225

در بسیاری از فرایند های صنعتی و به طور خاص برای در برنامه های کنترل و اتوماسیون صنعتی، لازم است که پارامترهای فرایند، به صورت سیگنال های آنالوگ باشند. برای این منظور و در حالتی که از سنسورهای دیجیتال برای اندازه گیری سرعت موتور استفاده شود ضروری است که سیگنال دیجیتال سرعت موتور به سیگنال آنالوگ استاندارد تبدیل شود. بدین ترتیب در موارد بسیاری، برای کنترل دور موتور لازم است تا سیگنال سرعت موتور به صورت آنالوگ باشد. تبدیل کردن سیگنال پالس دیجیتال به آنالوگ به طور خاص برای برنامه های کنترل آنالوگ مانند PID نیز ضروری است. در این حالت سیگنال خروجی جریان یا ولتاژ آنالوگ ماژول PR 4225 به عنوان ورودی کنترلی در تابع PID سیستم وارد می شود.

اندازه گیری سرعت نوار نقاله

نوار نقاله از جمله پرکاربردترین سیستم های انتقال مواد در صنایع است که مثلا در صنعت سیمان برای انتقال مواد اولیه و در صنعت خودرو سازی برای انتقال قطعات در خطوط تولید به کار گرفته می شود. پایش مستمر وضعیت نوار نقاله برای تضمین پایداری تولید ضروری است، زیرا نوار نقاله از اجزای حیاتی خطوط تولید بوده و توقف آن به معنای توقف تولید خواهد بود. با اندازه گیری مستمر سرعت نوار نقاله، در صورت بالا یا پایین رفتن سرعت از محدوده مجاز، اعلام هشدار شده و در صورت لزوم سیستم متوقف می شود تا علت مشکل شناسایی شده و از بروز آسیب جدی یا پاره شدن نوار جلوگیری شود. تغییر سرعت نوار نقاله می تواند ناشی از تغییر بار روی آن و یا آسیب دیدگی موتور های محرک باشد.

تصویر گرافیکی از سنسور اندازه گیری سرعت نوار نقاله

اندازه گیری و تقویت سنسور های NAMUR

سنسورهای NAMUR نوع خاصی از سنسورهای مجاورتی یا proximity هستند که با ولتاژ ۸ ولت DC تغذیه می شوند. مطابق با مکانیزم کار سنسور های NAMUR، با قرار گرفتن جسم هدف در مقابل سنسور، جریان عبوری از آن تا میزان کمتر از 1.2mA افت می کند و با عبور جسم هدف از مقابل سنسور، جریان عبوری از آن تا میزان بالاتر از 2.1mA افزایش می یابد. نمودار سنسور NAMUR به شکل زیر خواهد بود. ماژول PR 4225 دارای قابلیت ویژه برای اتصال به سنسورهای NAMUR و تبدیل سیگنال دیجیتال آنها به سیگنال آنالوگ استاندارد است.

نمودار سوئیچینگ سنسورهای NAMUR 

عوامل محیطی بسیاری در کیفیت سیگنال خروجی سنسورهای دیجیتال دخیل هستند. به طور کلی و در محیط صنعتی پالس های دیجیتال تولید شده دارای انواع نویز های الکتریکی هستند و اتصال مستقیم آن ها به سیستم کنترل و مانیتورینگ مانند PLC یا DCS ریسک آسیب دیدگی سیستم کنترل و توقف کل فرایند را در پی خواهد داشت. بدین ترتیب و نظر به اینکه محیط حضور الکترو موتور یا هر ماشین دوار دیگری در معرض انواع نویز های ناشی از امواج الکترومغناطیسی و لرزش و ارتعاش و .. هستند لازم است تا نویز های سیگنال سنسور های سرعت حذف شوند و همچنین مابین سنسور سرعت و سیستم کنترل PLC‌ یا DCS ایزولاسیون الکتریکی برقرار باشد. ایزولاسیون الکتریکی باعث می شود که باعث حفاظت از سیستم کنترلی و البته سنسورها می شود. ماژول PR 4225 علاوه مبدل فرکانس، یک ایزولاتور نیز می باشد. کانال های ورودی، خروجی و تغذیه این ماژول ایزولاسیون الکتریکی تا سطح ۲۶۰۰ ولت برقرار است که از سیستم های کنترلی به طور پیوسته حفاظت می کند.

ماژول PR 4225 دارای عملکرد بسیار عالی در حذف نویز سیگنال های دیجیتال است

جمعی از مصرف کنندگان تجهیزات PR Electronics در صنایع کشور:

سیمان تجارت مهریز: ایزولاتور و مبدل فرکانس
سیمان هرمزگان: مبدل یونیورسال و  مبدل – رله کنترلر یونیورسال و ایزولاتور و مبدل فرکانس 
سیمان آبیک: مبدل یونیورسال و  مبدل – رله کنترلر یونیورسال و مبدل – تقویت کننده یونیورسال 
سیمان آرتا اردبیل: مبدل یونیورسال AC به DC و مبدل – تقویت کننده یونیورسال
نورد آلومینیوم: مبدل یونیورسال AC به DC 
صنایع مس شهید باهنر: مبدل سیگنال دو قطبی / تک قطبی و مبدل یونیورسال AC به DC 
کشت و صنعت سلمان فارسی: مبدل یونیورسال AC به DC 
سیمان خزر: مبدل یونیورسال مدل و  مبدل – رله کنترلر یونیورسال 
سیمان سفید نی ریز: مبدل یونیورسال و  مبدل – رله کنترلر یونیورسال و  مبدل یونیورسال AC به DC 
سیمان فراز فیروزکوه: مبدل – رله کنترلر یونیورسال
برنا باتری: مبدل یونیورسال 

 

0/5 (0 دیدگاه)