استخراج هیدروکربن‎های آروماتیک

ذخیره سازی و حذف نویز سیگنال کروماتوگراف در محیط انفجاری


واحد استخراج آروماتیک توسط پالایشگاه ها برای جدا کردن ترکیب آروماتیک به محصولات بنزن و تولوئن خالص و ترکیب زایلن به کار می رود. به این ها معمولاً واحد (بنزن- تولوئن -زایلن) BTX اطلاق می شود. محصول حاصل از فرآیند، سپس یا توسط واحد شیمیایی دیگری در پالایشگاه فرآوری می شود یا به تاسیسات شیمیایی در نزدیکی به فروخته می شود.

تصویر نمونه شماتیک فرایند استخراج هیدروکربن های آروماتیک

استخراج با حلال در واحدهای استخراج آروماتیک ها در قیاس با فرایند تقطیر، مصرف انرژی کمی دارد. مهمترین عملکرد عبارت از اطمینان حاصل کردن از خلوص محصول و همزمان کمینه کردن هدر رفت محصول است. برای کنترل فرآیند چندین کروماتوگراف گازی مورد نیاز است. کروماتوگراف ها شناسایی مثبت هر عنصر شیمیایی و اندازه گیری دقیق ترکیب کلی مواد شیمیایی موجود در مخلوط را فراهم می کنند.
هر دستگاه کروماتوگراف یک سیگنال جریان یا ولتاژ آنالوگ تولید می کند. سیگنال آنالوگ کروماتوگراف برای مقاصد کنترلی به PLC ارسال شده و همچنین جهت ثبت داده ها، به یک دیتالاگر یا رکورد هم ارسال می شود.
برای تبدیل سیگنال ۴ تا ۲۰ میلی آمپر کروماتوگراف به دو سیگنال جریان استاندارد و همچنین حذف نویز های محیط، استفاده از بریر دو کاناله جریان PR 9106B پیشنهاد می شود که از پروتکل هارت نیز پشتیبانی می کند. بریر جریان PR 9106B درای استاندارد ضد انفجار ATEX بوده و در این فرایند به عنوان یک اسپیلیتر سیگنال ضد انفجار، به کار گرفته می شود.

بریر جریان آنالوگ PR 9106b

برای ثبت داده های کروماتوگراف، دیتالاگرهای CMC 141‌ پیشنهاد می شوند که قابلیت ثبت انواع سیگنال های دیجیتال و آنالوگ جریان، ولتاژ، دما و … را دارا می باشد.

دیتالاگر و کنترلر CMC-141

جمعی از مصرف کنندگان تجهیزات PR Electronics و Simex در صنایع کشور:

پالایش گاز پارسیان: دیتالاگر و کنترلر 
سیمان تیس چابهار: دیتالاگر و کنترلر 
داروسازی کاسپین تامین: دیتالاگر و کنترلر و دیتالاگر و کنترلر 
پتروشیمی جم: دیتالاگر و کنترلر و دیتالاگر و کنترلر
منطقه ۶ عملیات انتقال گاز: بریر سیگنال هارت 
منطقه ۲ عملیات انتقال گاز: ایزولاتور پالس 
نفت و گاز پارس: ایزولاتور پالس 
فولاد سیرجان ایرانیان: بریر و رله کنترلر 
سیمان جوین: ترانسمیتر دما و ترانسمیتر ترموکوپل
پتروشیمی ایلام: ترانسمیتر ضد انفجار دما 

 

0/5 (0 دیدگاه)