فرایند تقطیر شیمیایی

اندازه گیری دقیق دما در ستون تقطیر


تقطیر، یکی از فرایندهای بسیار مهم در انواع صنایع شیمیایی، غذایی و دارویی است. فرایند های تقطیر به طور معمول در سازه هایی به نام ستوان یا برج تقطیر انجام می شود که بسته به نوع فرایند و صنعت و حجم محصول تولیدی، دارای ابعاد متنوعی (کوچک تا بزرگ) هستند. دمای تقطیر مواد اثر مستقیمی بر کیفیت محصول تولید شده در این فرایند دارد. بدیهی است که اندازه گیری دقیق دما در حین فرایند تقطیر، امکان کنترل دقیق آن و دستیابی به محصول با کیفیت مطلوب را فراهم می سازد.
فرایند تقطیر یکی از اصلی ترین مراحل تولید اتانول در صنعت است. اتانول مایع، از تقطیر بخار اتانول حاصل می شود. بخـــــار اتانول نیز از فرایند تخمیر در مـــرحله قبل به وجود
می آید. بخار غنی از اتانول که از بالای برج تقطیر خارج می شود سرد و چگال شده در حالی که مواد باقی مانده در انتهای برج (فاضلاب) به واحد جداسازی مایع از جامد، ارسال می شوند.

برای کنترل دقیق دمای فرآیند در برج تقطیر از سنسورهای Pt100 استفــــاده می شود. به طور استاندار تمامی سیم‌ های سنسورهای Pt100 به سمت یک کابینت که در پایین برج قرار گرفته هدایت می‌شوند. برای تبدیل سیگنال سنسورهای دما به سیگنال استاندارد با زمان پاسخ سریع می توان از مبدل دمای لوپ پاورد مدل PR 3331 استفاده نمود. تمامی سیگنال های جریان خروجی از این مبدل را می توان توسط یک کابل multi-conductor به سمت اتاق کنترل ارســـال نمود. همچنین بـــــــرای تامین تغذیه این مبدل ها و دریافت جریان خروجی آنها در اتاق کنترل می توان از ماژول های ایزولاتور و مبدل ذما، مدل PR 3104 استفاده کرد تا سیگنال کاملا ایزوله و استاندارد از سنسورهای Pt100 تولید شده و برای کارت ورودی انالوگ PLC ارسال شود. PLC سری MELSEC-Q میتسوبیشی الکتریک با دارا بودن استانداردهای ایمنی بسیار بالا و قـــــابلیت های کنترلی گسترده، انتخاب بسیار مناسبی برای کنترل یکپارچه فرایندهای صنعتی می باشد. استفاده از تجهیزات فوق باعث دستیابی به یک راه حل عالی با دقت بالا و پاسخ زمانی ســـــریع برای فرآیند تقطیر اتانول خواهد شد.

راه حل برگ برای اندازه گیری دما در فرایند تقطیر در صنعت الکل سازی

جمعی از مصرف کنندگان تجهیزات PR Electronics در صنایع کشور:

فرآورده های لبنی تین دامداران: ایزولاتور – اسپیلیتر آنالوگ و مبدل سنسور Pt100 
شیر پاستوریزه پگاه تهران: مبدل سنسور Pt100 
تولیدی شیمیایی کلران: مبدل سنسور Pt100 
نیروکلر: ایزولاتور – مبدل آنالوگ 
سیمان تیس چابهار: ایزولاتور – اسپیلیتر جریان 
سیمان شاهرود: ایزولاتور – اسپیلیتر جریان و مبدل Pt100
سیمان سفید شرق: ایزولاتور – مبدل Pt100 
سیمان تهران: ایزولاتور جریان 
سیمان ساروج اصفهان: ایزولاتور ترانسمیتر 
پتروشیمی فجر: ایزولاتور – اسپیلیتر آنالوگ و ایزولاتور – مبدل یونیورسال 
0/5 (0 دیدگاه)