تبدیل آهن به فولاد (کنورتور)

اندازه گیری دقیق و پایدار دما به همراه حذف نویزهای سیگنال


کنورتور یا مبدل آهن به فولاد چیست؟

سیستم یا فرایند تبدیل آهن خام به فولاد به عنوان Convertor یا کنورتور (مبدل) شناخته می شود. پیش از آغاز انقلاب صنعتی کنورتور های مختلفی برای تبدیل آهن به فولاد مورد استفاده قرار می گرفتند. اما با شروع انقلاب صنعتی میزان تقاضا برای فولاد و در پی آن میزان تولید آن فزونی یافت. برای برآورده کردن این میزان از تقاضا فرایند بسمر که اولین فرآیند صنعتی ارزان قیمت برای تولید انبوه فولاد از آهن بود شکل گرفت. در این فرایند، حذف آلاینده های آهن از طریق اکسیداسیون و با دمیدن اکسیژن از میان توده چدن گداخته و آهن مذاب صورت پذیرفته و  پدیده اکسیداسیون، دمای آهن مذاب را افزایش می دهد و آن را مذاب نگه می دارد. نتیجه این فرآیند تولید انبوه فولاد با هزینه بسیار کم بود.

کنورتور یا مبدل آهن به فولاد

مواد ورودی به یک کنورتور شامل فلز داغ تولید شده توسط کوره بلند و همچنین آهن قراضه تولید شده توسط فرم دهنده سرباره، می باشد. اکسیژن از طریق یک نازل بر روی فلز مذاب دمیده شده که باعث سوزانده شدن محصولات جانبی ناخواسته در فلز داغ مانند کربن، فسفر و گوگرد می شود. این فرآیند احتراق به عنوان پالایش شناخته می شود. پس از پالایش، فولاد برای پرداخت بعدی تحت متالورژی ثانویه قرار می گیرد. متالورژی ثانویه به پرداخت فولاد مایع در کنورتور یا کوره قوس الکتریکی اشاره دارد. در فرایند متالورژی ثانویه، عناصر آلیاژی مانند نیکل،کبالت، کروم یا مولیبدن (Molybdenum) به فولاد خام اضافه می شوند و میزان کربن آن تنظیم شده و محصولات جانبی مانند گوگرد و فسفر حذف می شوند تا عیارهای مختلف فولاد تولید شوند.

تصویر گرافیکی مخزن متالورژی ثانویه

پس از متالورژی ثانویه، سرباره و فولاد مایع با ضربه زدن جدا می شوند. برای این کار کنورتور با حالت ضربه زدن کج شده و فولاد مذاب از طریق تپ هول به پاتیل وارد می شود. سپس فولاد مایع در پاتیل به واحد ریخته گری منتقل شده و در قالب ریخته می شود. سرباره باقیمانده در کنورتور نگه داشته شده و بازیافت می شود.

پیشنهاد های شرکت برگ برای فرایند کنورتور آهن به فولاد

برای اندازه گیری دقیق و پایدار دما به همراه حذف نویزهای سنسورهای دما و تولید سیگنال آنالوگ یا دیجیتال استاندارد از سنسورهـــــــــای دما، ایزولاتور-مبدل های PR Electronics پیشنهاد می شوند. این ماژول ها علاوه بر ایزولاسیون بالا و حذف نویز های محیط، قابلیت تبدیل انواع سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را دارا می باشند. برای مشاهده جزییات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید.

تجهیزات Signal Conditioning برند PR دانمارک

جمعی از مصرف کنندگان تجهیزات PR Electronics در صنایع کشور:

فولاد امیرکبیر کاشان: ایزولاتور – ریپیتر جریان و ترانسمیتر دمای HART و ترانسمیتر دما و نمایشگر – رله کنترلر 
آلومینای ایران: رله کنترلر یونیورسال و ترانسمیتر و مبدل دما و ترانسمیتر ضد انفجار دما 
فولاد سیرجان ایرانیان: بریر و رله کنترلر 
صنایع مس شهید باهنر: مبدل سیگنال دو قطبی / تک قطبی و مبدل یونیورسال AC به DC 
فولاد غرب آسیا: پرشر سوپیچ و ترانسمیتر و مبدل دما و شیر سلونوئیدی پلانجری و شیر کنترلی نیوماتیک و ست تجهیزات جانبی 
فولاد اسفراین: مبدل پتانسیومتر 
مجتمع فولاد اردکان: ترانسمیتر ضد انفجار دما 
آلومینیوم پارس:  مبدل یونیورسال  و مبدل – تقویت کننده یونیورسال
نورد آلومینیوم: مبدل یونیورسال AC به DC 
سیمان هرمزگان: مبدل یونیورسال و مبدل – رله کنترلر یونیورسال و ایزولاتور و مبدل فرکانس 
0/5 (0 دیدگاه)